torsdag 3 juli 2008

På väg

I nästan tretton år var vi tillsammans du och jag. I fyra år var vi gifta. Vi hade många bra stunder och jag har älskat dig så det gjort ont. Men bara för att vi varit tillsammans i så många år så har vi inte haft det speciellt bra i så många år. Precis som alla andra går det upp och det går ner. Man mister tid tillsammans att göra roliga saker när vardagen ska fixas och barnet man älskar och gör allt för blir roligare att vara med. Och när ens hobby tar över och jag ser dig glad när du pratar om golf, så vill jag ju inte ta bort det från dig. Jag ville ju att du skulle vara glad och lycklig. Jag glömde bort VI. Om VI tagit tag i det i tid kanske det aldrig hade behövt sluta så här. Och säg inte att VI försökt för det har VI inte.

Du pratade om att det vi hade var en sjukdom som bara blev värre och värre. Att du tog medicin mot den sjukdomen bakom min rygg gör ondare i mig än att föda min älskade E.

Allt gör ont. Att titta på tv, såna program som vi såg tillsammans. Att lyssna på musik, så många låtar jag förknippar med dig. Att äta mat, det har vi gjort så många gånger tillsammans. Tillochmed att baka har gjort ont, för jag vet att du gillar att äta det jag bakar.

Och jag älskar att baka.
Så mycket att du tycker det tar lika lång tid som när du är på golfbanan. Skillnaden är att jag iallafall är hemma.

Du har redan gått vidare och tar din medicin med jämna mellan rum. Du förstår inte att den medicinen gör ont i mig. Du respekterar inte när jag säger att jag inte vill att du tar hem henne, din medicin. Du säger att du inte ska göra det, ändå var hon där ett par dagar efter att du sa det. Du ska inte presentera henne för Erik än, ändå gjorde du det idag. Dagen du lämnade mig sa jag "Bli inte kär i henne". Du sa "Det är ju dig jag vill bli kär i".
Sen åkte du till henne.

En dag kanske du förstår hur ont det gör i mig och hur lessen jag är. Och en dag kommer jag kanske att tacka dig för att du tog den medicinen så jag kom ifrån dig, dina elaka kommentarer och dina blickar som fick den lilla CiCCi att krypa ihop i ett hörn.

Jag har ändrat mig jag med och jag är lite glad att jag blivit starkare genom min viktnedgång, mitt nya jobb, mitt nya utseende. Hade du tagit det här steget när jag inte var så här stark så vet jag inte om jag hade kunnat säga att jag är på väg.

Sakta men säkert tar jag en dag i taget och ser en möjlighet att få ta mina egna beslut.
Du vill hjälpa mig med renovering av min nya bostad. Det är inte det att jag inte vill ha den ekonomiska hjälp jag kan få, men jag vill inte ha dina kommentarer om att jag gör fel färgval till sovrummet. Eller att det är onödigt att köpa den möbeln när jag kan ta nåt gammalt. Jag vill heller inte vänta på att du ska hjälpa till när jag vet hur svårt du haft det att få klart huset vi har bott i. När jag väl börjar min renovering så vill jag få den färdig. Jag vill ta mina egna beslut nu och jag vill klara det själv.

Helt själv är jag inte och kommer jag heller inte att vara. Jag har min älskade E, mitt allra käraste. Jag har min familj och mina tålmodiga vänner som lyssnar när jag gråter, när jag svär och när jag behöver det som mest. Det finns så mycket värme omkring mig så jag klara mig.

Men T jag vill att du ska veta att det fortfarande gör ont och att det fortfarande är svårt att äta och att sova. Det har bara gått tre veckor och det dröjer innan du slutar att göra mig arg. Jag tror inte på mycket av det du säger just nu, jag vill tro dig när du säger att du också tycker att det jobbigt. Men jag vet inte ens om jag kan lita på det. Om en vecka kanske, en månad, ett halv år, eller aldrig igen.

9 kommentarer:

Sandra sa...

Hej!

Jag hittade hit från Sabinas sida.. tror vi träffats nån gån på någon tjejmiddag hos S.

Vilken smärtsam läsning, jag blir bara arg känner jag... vill skriva en massa dumma sa

Ville bara skicka över en varm cyberkram till dig kände jag!

Anonymous sa...

Kusin - KÄMPA! Och hör av dig när du behöver support med E, vi är ju ändå alltid där på Skepptuna Fritids menar jag...

Kram Patrik/Anna/Dexter/Viggo

Sabina sa...

Kära älskade C, mitt hjärta gråter med dig. Kan inte låta bli att bli ledsen när jag läser detta trots att jag vet om allt innan.
DU vet att jag finns, att du kan ringa när som helst & att jag hjälper till om du behöver.
Starka lillstrumpan.
Du fixar det här och innan du vet ordet av så finns där någon ny att älska.
Love you, kramkram

Hanna sa...

Pinglan! Jag får alldeles ont i magen o jag lider med dig!
Jag visste ju lite redan innan eftersom jag satt hos Sabina när du ringde. Jag förstod att det va du även om hon kallade dig för "min kompis som mår dåligt".
Du ska veta att jag tycker du är grymt tuff som är på väg åt rätt håll!
Både tuff och snygg. Det kan ju liksom inte gå annat än bra!

Anonymous sa...

Har letat mig hit från Sabina´s sida...

Tänker på dig och E, har gjort det sen jag fick veta!

Det här gjorde ont att läsa och jag hoppas att du kan resa dig starkare än innan.

Kram på dig!
//Helena

CiCCi sa...

Sandra: Hej och välkommen hit. Det är smärtsamt och jag tackar för kramen, den behövs.

Kusin med familj: jag kämpar och jag överlever. Tack för det. Tyvärr och troligen blir det nog flytt för E, men vi hälsar gärna på nåndag.

Sabina: Vännen. Tack för att du finns där för mig. Det hjälper. Det känns långt bort, men visst finns det kanske nån som står ut med mig där ute.

Hanna: "Pinglan", tack för det. Hoppas du har rätt.

Helena: Välkommen hit. Kul att du hittade. Skönt att veta att det är många som tänker på mig och E och jag tror vi just pågrund av det kommer att klara oss bra. Jag hoppas det iallafall. Kramar tillbaka

Mari sa...

Hej gums!
Du vet att jag finns, lite längra bort men det finns en stuga med sängplats om du och E vill fly för en liten stund. Tänker på er. Syns om en vecka och då ska du få en riktig bamsekram.

Monica sa...

Kan inte låta bli att fälla en tår för dig och er, som ni var när ni var lyckliga, fastän det var länge sedan nu.

Blir oxå så förbenat arg på T som inte fattar vad han förlorar, inte tar sig tid att tänka och reflektera utan rusar in i nästa famn. Hur dum får man va? Han kommer få det hårt när strutseffekten släpper och verkligheten slår honom.

Du gör rätt och jag stöttar dig till 100%. Du är stark och kommer att komma ur det här med större självkänsla och mer tilltro till dig själv.

Finns här för dig.
KRAM!

CiCCi sa...

Mari: Hej vännen och välkommen in till mig. Jag kommer gärna. Synd bara att bensinen är så jädrans dyr. Kramis

Monica: Jag vet, det är för tragiskt och jag önskar verkligen att det gick att ändra tillbaka till den tiden när vi var kära. Men den tiden är förbi, för länge sen. Man kan hitta tillbaka har jag hört, men jag kan inte det ensam. Kramis