måndag 4 augusti 2008

Gotland

Sicken härlig sista vecka vi hade det. Jag och E tillsammans med mor, systeryster och StorE på Gotlands västra sida (Tofta). Solen sken från en klarblå himmel, vattnet var härligt ljummet och algfritt, maten god, dryckerna goda, glassen gudomlig och bästa sällskapet var med. Kändes som en utlandsresa, vilket E säkert trodde.

Han ringde till T en kväll och under samtalet kunde jag höra honom fråga, "hur är vädret i Sverige då?". Sen träffa han en pojke att leka med en stund ena kvällen och när pappan fråga var vi kom ifrån svara han "Sverige". Var tvungen att kolla med E om han förstog att vi fortfarande var i Sverige. "Klart jag vet" sa han, men jag undrar.

Söndagen när vi åkte från Nynäshamn kom vi till Tofta redan halv nio. Det var inte många där då. Efter lite frukost gick vi ner till stranden och satte oss i vita, finkorniga och mjuka sanden på solstolar och innan jag släppt ner väskan med badgrejerna var E redan i vattnet. Sen badade han och lekte i sanden tills vi skulle åka till Tofta Strandpensionat för incheckning och lunch. När han kom och skulle klä på sig utbrast han "men oj vad med folk, jag tror hela Gotland är här!" Och han kan ha haft rätt för från att ha varit nästan ensamma där när vi kom till att det var fullt med folk på bara två timmar. Och det kom bara fler och fler.

Stugan vi hyrde var en enkel stuga med två lägenheter. Toa fanns där och dusch i separat byggnad. Lukta lite underligt, sängarna var lite för mjuka, vi hörde vad grannarna tänkte och det saknades äggkoppar. Annars var det perfekt. Riktigt mysigt faktiskt.

Första natten sov jag först i stugan fram till tolv sen var jag tvungen att fly till bilen. Mor min har tyvärr lite problem med att hon snarkar. Det gick bara inte att somna om. Vakna igen vid fyra och var helt ledbruten och var dessutom ganska kyld. Ingen jätte bra början, men sova kan jag göra en annan dag.

Måndagen tog vi fem en tur till Klintehamn och köpte öronproppar till mig och sen åkte vi en bit till till ett ställe som hette Fröjelgården. Där åt vi väldigt god lunch och sen stannade vi vid deras strand och badade och solade.
Den kvällen ville E sova med systeryster och StorE i deras stuga och det var väl tur för våra grannar tyckte att det var dags för "lite" festligheter. Och hör man vad dom tänker hör man ganska bra vad dom säger också. Tur att jag hade öronpropparna för jag kunde sova ändå. Var dessutom ganska utmattad.

Tisdagen började jag med att slammra i köket. Det gillade nog grannen som inte somnade förrän tretiden. Efter morgon promenaden åkte vi till Furillen och åt väldigt god lunch på Hotell Furillen. Dyrt men gott. Sen stannade vi där vid kalkstens stranden och solade och badade. Ännu en perfekt dag som avslutades i systerysters och StorEs stuga. E sov kvar igen.

Onsdag, Torsdag och Fredag avnjöts på Tofta strand. Lata dagar med getingar och solsken på stranden. Gjorde inte så mycket, badade mest. Eller E gjorde det iaf. Vi tre vuxna turades om att bada med honom. Vi hade en stor badring med som jag och E guppade omrking i och surfade på vågorna. Det var så mysigt.

Lördagen började kvavt och lite mulet. Jag och mor bestämde oss för att åka in till Visby och kolla lite medan E tog med sig systeryster och StorE till stranden en sista gång.
Jag och mor strosade längs med ringmuren och genom Botaniska trädgården. Åt god lunch och glass. På vägen tillbaka till stugan började det regna.
Dom andra tre hade varit på stranden en stund sen spelade dom minigolf nere vid Gnisvärd och hann precis klart med golfandet innan regnet börja.
Sen var det bara städning och packning kvar.

En helt fantasisk avslutning på veckan och semestern. Så skön, avkopplande och solig och att dessutom fått ha E hos sig har varit alldeles, alldeles underbart.

Älskar honom och saknar honom så mycket igen.

7 kommentarer:

Anonymous sa...

Låter som ni haft det bra! Kolla din privata mail, du har fått mail från oss! Mvh Patrik & övriga Strömare

Marie sa...

Hej Cicci!
Vad skönt det låter att ni haft det så bra. Välkommen hem till regn o rusk, känns som om hösten slog till på en gång. Såg att Sabina är på Kreta och har det bra.. Själv sitter jag på jobbet och har astråkigt! Inväntar lunchen då jag ska träffa en gammal kompis, något att se fram emot idag iaf. Jobbar heltid här ett tag och det är INTE roligt alls, dagarna är hur lååånga som helst..men men
Hoppas du får till lägenheten som du vill ha den nu och att du kommer att trivas där även om det kanske tar ett tag.
Hoppas att vi kanske ses och hörs något framöver! Kramen Marie

CiCCi sa...

Patrik och övriga Strömare: Ja det var väldigt bra. Hoppas ni hade kul igår också.

Marie: Ja sabina har verkligen valt bra veckor för sin semester och valt rätt vecka att åka till ännu varmare land. Låter så skönt att jobba deltid, men nu behövs alla pengar man kan få så det är verkigen inget alternativ för min del. Det ska bli kul å renovera och få till det som man vill även om det kommer att kosta och ta lite tid. Men det kommer att bli bra. Ja nu kanske du förstår varför jag var tvungen att ställa in den dagen som Sabina hade planerat för mig. Jag hoppas att vi ses snart igen. Kram

Anonymous sa...

HEJ GUMMAN!!!!
Det låter som du har haft en superskön vecka på Gotland!!! Härligt att bara få vara och ta det lungt.
Kul att få sätta igång med renoveringsplanerna för din lilla lgh, som du ska ha din alldeles egna ordning i. Perfekt!!!
Kram!! // Petra

Prinsessmamman sa...

Härligt med alla gotländska namn! Har plöjt alla Marie Jungstedts böcker i sommar! =)

Helén sa...

Låter som ni haft den riktigt skönt, och ni lyckades ju verkligen pricka in bra väder!! Hoppas det går bra att jobba igen nu! Kram!

CiCCi sa...

Petra: Men hörrö vilken snygging jag såg på Sabinas blogg häromdagen. ;-) Ja det är roligt att ha nåt att se fram emot även om det just nu pendlar mellan förväntan och skräck. Kram på dig.

Prinsessmamman: Det var super härligt och Gotland är verkligen så vackert. Mamma läste böcker av Anna olsson när vi var där och hon är också från Gotland och skriver om ställen som vi besökte. Häftigt. T ex Hamnkrogen i Lervik. Själv har jag itne läst varken Marie L eller Anna O. Däremot såg vi filminspelning av en av Marie Ls böcker när vi var i Visby. Kram tillbaka.

Helén: Det är helt ok att vara tillbaka på jobbet nu när vädret är som det är. Riktigt skönt och jag börjar redan komma in i det igen. Har för mig att ni hade sen semester och jag hoppas att ni får lite sol ni med. Kramis.