måndag 23 mars 2009

London

Vilken super helg jag haft.
Fabulous, wonderful, lovely, gorgeous, marvellous, fantastic... ja jag kan fortsätta.

Våren har redan kommit till London så det kändes väldigt overkligt att vi möttes av snön på Arlanda när vi landade natten till måndag.
Påskliljorna blommar i Regent´s Park, Magnoliorna slår ut, solen värmer gott emellanåt och trädens knoppar är påväg att spricka ut.

Resan kanske inte började så jättebra eftersom vi inte checkat in hemma via internet innan. Så därför hamnade vi inte brevid varann. J satt bakom mig och jag hatar ju verkligen att lyfta och landa. Vet inte om dom två engelska affärsmännen jag satt brevid hade uppskattat att hålla mig i handen vid dessa tillfällen, så jag lät bli.

Väl framme på Heathrow bytte vi färdsett och åkte 1½ timme med tunnelbanan till East Finchley. Där möttes vi av vännen M på puben The white lion.
Jag brukar inte dricka öl, inte alls i stora mängder, men en å annan har slunkit ner den här helgen. God kall Beck's Vier. Ett skäl att åka tillbaka.

Mer än så blev det inte på torsdagen eftersom vi kom så sent på kvällen.

På fredagen efter lite frukost tog jag och J tunnelbanan till Marble Arch. Där köpte vi biljetter till Sightseeing Big Bus Tours. Snälla goa älskade J som redan gjort turen gjorde den igen för min skull. Och det var värt vart enda Pund. Det är så man ska se staden helt enkelt. Vi såg allt det man ska se:
Big Ben och houses of Parliament




London Eye


Trafalgar Square


Tower bridge


Buckingham Palace


Piccadilly Circus


Vi stannade till i Covent garden och åt en sen och god lunch, strosade i magiska kvarter och fortsatte sen vår busstur en stund till. När vi nådde Buckingham Palace klev vi av och gick genom St James park och stannade till vid Piccadilly Circus. Vår promenad fortsatte sen upp mot Oxford street. Nu började vi bli riktigt trötta efter en dag utomhus i ett vackert vårväder. Vi slank in på en mysig liten pub för en öl innan vi tog tunnelbanan hemmåt till våra vänner. M var på jobbet och hans fru R och den lilla söta 3 månaders bebisen L hade gått och lagt sig när vi kom hem och eftersom vi själva var ganska trötta var ingen av oss svårövertalade när det gällde att få oss lite sömn.

Solen sken även på lördagen. Temperaturen steg till 20 grader och vi tog en lugn förmiddag i trädgården.

J utanför framsidan. Hjälper M med lite trädgårdsarbete.


Baksidan. En lagom stor trädgård där solen värmde och det fanns möjlighet till lite avkoppling.


Vi bestämde oss för en lång promenad till Alexander Palace park. Vi köpte med oss lite picknick och satt länge och njöt av utsikten, värmen, den kalla ölen och sällskapet. Påvägen hem stannade vi till hos grönsakshandlaren och slaktaren och köpte med oss mat för en trerätters middag. Jag och J bjöd på Rårakor med löjrom, rödlök och cremefraiche till förrätt, grillad fläskfilé med ugnsgrillade rotsaker och två sorters såser till varmrätt och som efterrätt (köptas) pannacotta. Mums. Det blev åter igen en tidig kväll.

Sista dagen gick vi upp lika tidigt som dom andra dagarna. Jag och J gav oss iväg till ett lite café där det serverades English Breakfast. Lovar att jag blev ordentligt mätt.
Mätta och belåtna tog vi sen tunnelbanan igen in till Oxford street. Nu skulle det spenderas pengar! Joråsörrösåatte.... detta är vad jag kom hem med:

En buss till E och en Mini Cooper till mig.


Efter en timme på Oxford street vek vi av mot Regent's Park. Det som är så vackert med London är alla deras parker. Så härligt och underbart mysigt att bara strosa och titta på människor, stanna till och pussas lite och sen fortsätta promenaden.

Såklart blev det ju lite fotboll innan vi åkte till flygplatsen igen. Man kan ju inte besöka England utan att ha sett på fotboll. Vi tog tunnelbanan tillbaka till East Finchley och mötte vän M. Innan fotbollen började hann vi med två öl och köpa hem pizza. Ja, alltså det blev fotboll på tv hemma hos vännerna M och R. Nästa gång räknar jag med att det blir live men den här gången fick jag nöja mig med att se Liverpool krossa Aston Villa på deras tv.

Det finns som tur är många anledningar att återvända och jag är säker på att det inte kommer att dröja 33 år till nästa gång.

Tack J för en härlig helg. Du är bäst!

9 kommentarer:

Londongirl sa...

Underbart! Jag har tänkt på dig/er och hoppats att ni skulle få det mysigt och det blev det ju! :-)

Älskar den staden....och den kan verkligen vara en riktigt romantisk stad eller hur???

Längtar dig igen nu när jag ser dina bilder.

KRAMAR i massor!

Sabina sa...

Lovelilovelilovli=)
Avis, jag?? O
Oooooh nej inte alls.
Var Cicci sååå värd det här
OOOOOOOOOOOOh Yes she was.
Love yha.
Puss

Obs, att det är väldigt mycket Svengelska i denna kommentar.

Fresia sa...

Cicci
Jättekul för dig att du haft det bra. Som Sabina säger - du är så värd det... Hon var ju inte avis men jag är det... Mkt...
Har varit i London ngr ggr, en alldeles speciell känsla.
Lev och njut av dina minnen nu.
Kramen

Jennie sa...

toppen helg läser jag!!!!! det där är ju en sann drömresa!
du, jag åker till stockholm nu på sön-tis, har du tid & lust att träffas kanske!?!?! om du vill får du följa mej på SIA´s höst- & julvisning i frihamnen på söndag em! vi kan väl höras!
kramkram

Caesar sa...

Åhh vilken underbar helg vi hade , vi fick ju till och med se lite rester av romerska byggnader ;-)

Tack för en underbar helg Älsklingen..

Veni, vidi, vici
(Fast det ska vara "vi" framför)

CiCCi sa...

LG: Det är så mysigt som du sagt och det var en mycket romantisk stad. Måste tillbaka, så är det bara. Kram

sabina: Nästan så jag inte tror på dig gumsan. Klart du inte är avis!! hehehe. Jag förstår dig om du är det för det var så underbart som jag hade hoppats på. Du borde åka dit nångång. Du har ju redan språket ser jag. ;-) Love you too darling. Puss

Fresia: Jag vill alltid minnas London. Förstår att folk vill åka tillbaka. Och ja, jag tror att jag faktiskt var värd att få ha det "lite" bra en stund och bara tänka på mig. Kramen

Jennie: Nåt för dig att åka till också med din kärlek? Kan rekomenderas! Jag skulle jätte gärna vilja träffas och en träff på Sia mässan låter ju som gjord för mig. Hmm...vi kan väl höras om det. Har ju E hos mig... Men vi hörs innan helgen. Kram

Caesar: Ja tänka sig att du gjort avtryck även där. ;-) Jag vet inte hur jag ska kunna tacka dig för allt du gjorde för mig den här helgen. Du är bäst. Älskar dig min kung.
Puss puss

Sabina sa...

Utmanad Snäckan=)

Duracellmamman sa...

Vilken underbar helg Ni fick Gumman!!!

Kikar förbi med massor av varma kramar och önskar Dig en underbar helg!

Kramis!

CiCCi sa...

Duracellmamman: Ja, alldeles alldeles underbar... Trevlig helg till dig med. Kram