fredag 28 november 2008

Fredagkväll

Vad har ni gjort en kväll som denna? Det är ju ändå fredag.

Jag har storstädet lägenheten. Bytt sängkläder, lyssnat på Peter Jöbacks nya julskiva, dammsugit, drukit en kopp glögg, dammat och torkat golven. Städningen blir lite roligare med en kopp glögg och lite julmusik, helt klart. Testa om ni inte tror mig. Imorgon fortsätter duktiga jag med att tvätta en massa som jag samlat på mig under en och en halv vecka. Sen blir det ljusstakar i fönstret i köket och stjärnor i Es fönster och i vardagsrummet. Kan nog bli riktigt mysigt. Hade tänkt förgylla bloggen med en av låtarna från skivan, men den fanns såklart inte på youtube än. Men den bästa låten på skivan med Peter Jöback är den tillsammans med Plura, Fred på jord. Helt fantastiskt bra. Så eftersom jag inte kunde dela med mig av den så får ni helt enkelt köpa skivan. (jag borde få betalt efter all den här reklamen)

Imorgon är inte bara dagen då ljusstakar ska fram, det är även dagen då mina underbara föräldrar varit gifta i 33 år! Helt fantastiskt. Det är en himla massa år. Jag var bara gift i 4 år. Inget att skryta om direkt. Grattis säger jag till dom iallafall.

Ikväll ringde E och grät och saknade sin lilla mamma. Det är dom absolut svåraste samtalen när han är två mil bort och jag bara vill krama om och stryka bort hans tårar. Jag sa att jag inte var rolig alls idag och bara städade. Det höll han med om. Jag tror han ändå hade det roligare där hos sin pappa. Han hade besök av kompis och dom skulle titta på film. En riktig mysfredag. Han vill att jag kommer på hockeyträningen i morgon. Kanske jag göra det, men jag är lite orolig att det kanske inte gör saken bättre. Det kanske bara gör honom mer ledsen. Gosegubben. Men jag tror jag gör det iaf. Får hoppas att jag gör rätt. En stund kanske inte skadar..eller?

9 kommentarer:

Anonymous sa...

Det låter riktigt mysigt att gå runt och skrota och mysa. Önskar att jag kunde göra detsamma. Igår var jag på möte med min studiegrupp på deras skola, trots att jag är dunderförkyld, men vi har en tenta som kommer i januari som måste förberedas. Hemma bygger vi om hela nedervånigen, så det blir inte så mycket julstämning i år, inte nere i allafall.....
KRAM!!! Petra
ps: jag är säker på att E mår bra av att ringa dig och får prata med dig en stund, trots att det måste svida i bröstet! kram, kram!!!

Mari sa...

Förstår att det måste vara jätte jobbigt med sådana samtal. Men på ett sätt är det ju bra att han ringer och berättar att han saknar dig. Han låter ju känslorna komma ut istället för att bevara dom inom sig. Det kan nog bli värre i längden att samla på sig en massa dumma tankar och känslor. Även om det är som mamma, ett av de jobbigaste samtalen.
Försök nu ha en underbar första advent. Tänker på dig.
Kramis

Anonymous sa...

I går kväll var jag på Dramaten med en go vän och såg "Bernardas Hus", sååå bra! Och så åt vi på restaurang innan, toppenkväll.
I dag blir det lussebak,
ha en skön adventshelg,hoppas det blev bra med lillkillen, hur du än gjorde i dag.
kram Cissi

CiCCi sa...

Petra: Å du är så duktig som pluggar. Jag tycker attd et är skönt att han ringer när han är lessen och får prata av sig en stund. Känner mig bara lite otillräcklig. Krya på dig nu och trevlig advent.

Mari: Tack för ditt sms igår. Det kom precis när det kändes som tråkigast och det lättade upp lite. Ja visst är det bra att han pratar om det. Själv tycker jag att det här med bloggandet funkar alldeles utmärkt att få prata av sig en stund. Trevlig advent på dig med. Kramis

Cissi: Det bidde ingen hockey. Han har ont i halsen igen. Stackarn. Å det doftar så ljuvligt efter ett lussebak. Godaste doften ever! Kram

Sabina sa...

Usch får ont i hela hjärtat när jag hör att han ringer å gråter, stackare. MEN som sagt han har det nog bra ska du se, även om han självklart saknar dig HELA tiden.
Puss puss

Sabina sa...

Jamen just det nästa gång ska jag oxå städa och dricka alkohol samtidigt så kanske det blir lite roligare.
Kjaaaaaaaaaaam

CiCCi sa...

Sabina: Ja inte är det lätt. Men veckorna går snabbt och snart är han här igen. Du måste prova nångång, det där med alkohol och städning. Men om jag plötsligt måste städa väldigt ofta kan du väl bli lite orolig och komma hit. Puss puss

Annika sa...

*en stor kram*

Kommer själv ihåg de samtalen.. var super tufft... tycker det ändå är bra gjort av ditt ex att han låter E få utlopp för sina känslor o ringa när han saknar mamma. För det är ju tufft för honom med, inte lätt att vara liten och bara vilja ha båda sina föräldrar samtidigt.

Är han bättre nu igen??!

kramis

CiCCi sa...

Annika: Han har precis slutat med pencillin så jag håller fortfarande tummarna och hoppas att det inte kommer tillbaka igen. Ja inte känns det bra att man gör honom lessen hela tiden. Man är ju rätt skylldig till det.