tisdag 30 december 2008

Bitterfitta, jag?

Dagens boktips.
Jag läser just nu Maria Svelands bok Bitterfitta och jag känner igen mig i massor av det hon skriver. Har bara läst 53 sidor än, men jag har hittills gillat det jag läst.

Handlar om Sara snart 30 år som är trött. Trött på man, barn och sitt inrutade liv där hon får ta det mesta ansvaret själv. Det leder till att hon känner sig tvungen att bara få komma bort en vecka och bara sova. Hon gör verklighet av önskan och väljer Teneriffa.

Vill dela med mig av något av det jag läst hittills och fann det här som verkligen är så rätt.

"Inte så konstigt ändå att jag sitter här på Teneriffa och inte kan hejda mina bitterfittiga tankar. Mina nattsvarta iakttagelser. Jag kan helt enkelt inte blunda längre och det är väl det som gör mig till en bitterfitta? Jag vet för mycket. Jag vet att kvinnor oftast blomstrar när den första smärtan efter skilsmässan lagt sig, medan männen plötsligt upptäcker hur ensamma de är. Hur dålig relation till barnen de har, hur få vänner de har, eftersom det är frun som tagit hand om barnen och vännerna och släktingarna medan han jobbade och gjorde karriär.
Mäns överordning kostar även för dem själva.
Bakom varje framgångsrik man står en kvinna med trötta ben och migrän. Och bakom varje framgångsrik kvinna finns en skilsmässa."

Ikväll blev det ett spontant besök hos Sabina. Skönt att inte vara ensam. Mot min vilja ;-) fixade hon en profil åt mig på en sån där dateing sida. Det var ändå ganska roligt. Men jag har ingen förhoppning om att träffa någon där eller nu. Tack ändå Sabina för att du peppar och stöttar.

Nu ska jag sussa så jag orkar med morgondagen också.

Passar på att önska er ett gott slut på det här knäppa året som gått och jag hoppas verkligen att nästa år blir ett bättre år. Utan skilsmässor, finanskriser, svält och krig.

12 kommentarer:

Mari sa...

Är boken slutläst nu!! Om du nu är en bitterfitta så har du all anledning att vara det.
Gott nytt år på dig!!!!!!

Kramis

CiCCi sa...

Oj, snabbaste kommentaren ever! Grattis Mari. :-) Nä det är ett par sidor kvar att läsa. Gott nytt år gumsan. Kramis

Annika sa...

Bra Sabina!! Hade du inte gjort det, hade jag ;-D

Den boken måste jag helt klart läsa!!

Kramis

Sabina sa...

Tack Annica;)
Klart hon måste ha en sida, börja glutta lite, det är ju inte så mycket med det=)

Darling, även om du är en Bitterfitta så va faaan, det är väl inte så konstigt, dessutom så verkar hon ganska smart den där bitterfittan du läser om så...

Det var en mycket trevlig spontankväll, fram för fler sådana å du kan du fatta, alla 4 ungarna SOVER, hehehehe bäst jag skyndar mig att sova jag med för dom lär ju inte sova så länge i morgon bitti antar jag.

Puss å kram

CiCCi sa...

Annika: Aha, det luktar konspiration...;-) Ja det måste du. Ska jag skicka den till dig när jag är färdig? Kramis på dig.

Sabina: Men jag låter så tråkig i presentation så ingen kommer att vilja se åt mitt håll. Är ju usel på det här med. Att göra reklam för mig själv. Får kanske utveckla profilen nån dag, när jag känner för det. Hon är väldigt smart den bitterfittan, väldigt.
Hoppas du fick några minuters sovmorgon iaf. Puss och Kram

Det Mörka Hotet sa...

Jag har bara hört om boken förut men den verkar vara intressant. Undrar om det finns en motsvarande skriven av en kille: "Sursnopp" då kanske...?

Kram och gott nytt år på dig: och jag VET att 2009 blir betydligt bättre än 2008!

CiCCi sa...

DMH; Hahaha, tror inte ni har nåt att vara sursnoppar om. Så du VET det? Men då är det nog så om du sett det i din spåkula. Kram på dig. Önskar att du var en vän på "riktigt". Du är en sån kille jag skulle gilla, pedant och ordningsam. :-) Gott nytt 2009

Annika sa...

CiCCi I´m a expert på det här profilerna;-D Jag hjälper dig GÄRNA!!

Jag hde många glada skratt på min singeltid ute på de där sajterna, innan jag träffade Mats... och han snubblade jag över precis när jag tröttnat på leken här ute och skulle avregistera mig :-D

Och tro mig... jag har gjort ALLA misstag man kan;-)

Hmm... får ta och skriva ett inlägg om det ikväll :-D

Kramis

Ps. Jätte gärna få du skicka boken till mig när du är klar :-)

Det Mörka Hotet sa...

Ha, ha: tack, men i verkligheten är jag supervirrig och totalförvirrad - tyvärr! :-)

Anonymous sa...

Ville bara önska dig en god fortsättning på nya året!! Det låter ju kanon med dejtingsida..... jag har hört med massor av lyckade par efter sådana dejtingar, jag tror att man lär känna varandra innan man ses..... Lycka till! Jag är säker på att det kommer att ge resultat..... Kram Petra

CiCCi sa...

Annika: Då hör jag av mig så jag får din adress. Ska in å se om du skrivit nåt om tiden som singel.
Kramis

DMH: Jasså, jaha, jamendåså. ;-)

Petra: God fortsättning till dig med på det nya året. Det har jag med hört. Men jag är ändå skepptisk. Kram på dig. (snart kommer det post till dig ;-) )

Annika sa...

Kommer snaaaaart ett inlägg om min dejting period... lova att du har gått på toa innan du läser det inlägget ;-D