lördag 22 juni 2013

Midsommar 2013


Vanessas första midsommar firades med pappa J och storebror E i det lilla samhället. Jag och J jobbar ju tillsammans med ett stort glatt gäng från Rosersbergs Ik för att få ett traditionellt firande i det lilla samhället.  Å varje år säger jag, "det här var sista gången, nästa år åker vi bort och får allt serverat". Men likt förbaskat står man här på midsommar och känner sig trött. I år fick jag ändå ta det ganska lugnt under självaste firandet. Fick dansa runt stången med min lilla gos och hade inget uppdrag. Men innan hade jag hjälpt till att pimpa lekparken och bakat bullar och raggat sponsorer till prisbordet. Så det räckte kanske.

Hursomhelst. Hur mycket jobb det än är har vi en trevlig sill lunch ihop vi som jobbat och sen blir det midsommarstångs dans. Och ska man på midsommarfirande måste man ju klä sig snyggt.


 Tur man har en lite prinsessa som man kan klä i fina klänningar.


Efter dansen gick vi hem till Js syster och åt. Vanessa somnade där i vagnen vid sju utan problem och sov till tio ungefär. Sen vakna hon av hosta och jag gick hem. Storebror kom hem vid tolv. J kom hem...något senare om jag säger så....
En härligt solig dag med en massa glada människor. Tror hon fick en bra dag, hennes första midsommarafton.

Idag tog jag en promenad med Vanessa när hon skulle sova på fm och vi stannade på kyrkogården när hon somnat. Satte mig på en bänk och bara satt. 



Rensade tankarna. Vilade. Ingen som störde, bara motorvägens sus och flygplanens muller emellanåt. Blev aningens trött och likt en hemlös la jag mig ner på bänken en stund. Bara en stund. Blundade. Men somnade inte. Bara vilade. Det mulnade på och vinden var för kylig för att jag skulle kunna slappna av och somna. Sen kan man väl inte bara somna sådär på en bänk. Eller? Som en vän skrev när jag ställde frågan om Gud hade något emot det på FB "Tror han/hon blir glad om man vilar på kyrkogården även om man är i livet". 

Gick hem och när Vanessa vaknade körde vi hem storebror E till hans pappa. Saknar honom, men han är snart tillbaka igen. Nu ska här laddas batterier tills dess. Stannade till hos mamma och pappa på vägen hem och där blev man bjuden på lunch/middag och det kan man ju inte tacka nej till. Gu så gott. 

Efter nattens dåliga sömn borde jag gå å sova, men snart. Ska bara titta lite på tv först. Å helgen är ju inte slut än. En dag kvar.

Glad midsommar på er. 



2 kommentarer:

Mamma sa...

Först, vilken söt midsommarprinsessa ni har. Hon är för god.
Sen, vilket bra ställe att vila på, används alldeles för sällan. Bra tips där till stressade människor. Man behöver ju inte vara troende eller död för att vila på en kyrkogård. Fördelen är att det för det mesta är lugnt där och de flesta respekterar lugnet.

CiCCi sa...

Visst är hon söt :-) . Ja du, det kan hända att det blir fler gånger. Man får verkligen vara ifred. Kanske testar Skånela ka nästa gång ;-).
Kram