torsdag 26 januari 2012

Namn

Har massor med tid på oss men ändå har vi iaf börjat fundera på namn. Det är inte så lätt det där.

När E kom till världen hade jag och hans pappa ett pojknamn klart och typ tio flicknamn. Och pojknamnet som var Erik var det vi skulle ha som andra namn eftersom det finns i bådas familjer. Men just som han var född kändes det så självklart att han skulle få heta Erik. Så det blev Erik Anton.

Såg i aftonbladet igår att det tydligen var poppis att döpa sina barn till något bär eller frukt. Men jag vet inte riktigt om jag är helt med på den idén.

Någon som har tips? Bring them on...

9 kommentarer:

Sabina sa...

Måste fundera lite. Gillar ju Alice jätte mycket och Svea. Men om det ska vara bär el frukt så måste jag verkligen fundera, skulle kännas konstigt å ropa päääääron kom in å ät ;)

Puss å kra

Anonym sa...

Ropar man päron är det ju föräldrarna som kommer!

CiCCi sa...

Sabina: Å dom är fina. Skriver upp dom. Kommer du på några killnamn så får du gärna återkomma, ifall att... Nä Päron låter inte riktigt ok, men man skulle vara ganska ensam om namnet iaf. Puss å kram

Anonym: Ja just det å det vill man ju inte...kanske...inte jämt iaf..

Anonym sa...

Inga frukter, men någon blomma går bra, Linnéa t.ex.
Kram mamma

CiCCi sa...

Hm...det var ju ett ganska bra tips. Finns många fina blomnamn. Linnéa känns upptaget iof, men kanske något annat. Tål att tänkas på. Annars har jag ett flicknamn som jag presenterat för E och J och dom gillade det, Elvira. Men om det är en pojke vet jag inte. Kram mamsen

Anonym sa...

Elvira, då vet jag en som skulle bli väldigt glad.
Mamma

CiCCi sa...

;-)

Tankevågor sa...

Namn är knepigt men precis som i artikeln i Aftonbladet så påpekade de ju att om man vill ha ett lite ovanligare namn till sitt barn kan man ju titta på de äldre som var poppis förr i tiden.

Tycker annars att det är roligt att det faktiskt i vårt land kommer lite mer nytänk kring namnen.

Bebisarna och barnen i min närhet heter nu: Elvis, Molly, Ronja, Vilda, Amalia, Miranda och Edward.

Tänker ni ta reda på om det blir en pojke eller flicka när ni gör ultraljud, eller har ni redan varit på det?

Varm kram från mig.

Lisbeth

CiCCi sa...

Lisbeth: Ja, absolut, håller med om att nytänk är kul och kreativt. Där fick jag många ideér, tack, väldigt fina namn. Vi tänkte inte ta reda på könet även om jag är extremt nyfken. Men vi håller oss.
Kram