söndag 20 februari 2011

Alkoholfunderingar

Kom å tänka på en sak igår.
I fredagsväll hade vi utgång med jobbet. Då drack jag ett glas champagne, tre glas rödvin och en drink mellan 17.30 och 22.30. Sen åkte jag hem och sov. Klockan tio dagen efter körde jag bil.

Men om det hade varit så att jag istället druckit den mängden alkohol mellan 05.30 och 10.30 en helt vanlig dag, varit vaken hela dagen och sen kört bil klockan tio på kvällen, hade det då känts helt ok? Det blir ju att dricka alkohol och köra samma dag ju. Förmodligen hade jag inte gjort det. Så blir man då mer nykter med sömn i kroppen?

7 kommentarer:

Sabina sa...

Darling jag tror att du vet svaret själv. Du har ju dessutom jobbat på trafikskolan såatte jag tror att du vet att det egentligen inte är OK.

Dock är det intressant när man ställer frågan på det sättet. För givetvis så kör många dagen efter utan att tänka på konsekvensen. Man ska då veta att dom flesta som åker fast för rattfylleri åker fast dagen efter.

Man ska oxå veta att det fortfarande idag är 16 000 som kör påverkade varje dag i sverige.

Hahaha nu blev det en riskettan lektion;)

Summasumarum jag tror dom flesta inte skulle köra om dom druckit på morgonen/förmiddagen och sen köra på kvällen, medans jag tror att väldigt många skulle köra ganska tidigt dagen efter för att man TROR att sömn har förbrännt alkoholen. Men det tror inte jag.

Hepp!!!

Hoppas du inte tar detta inlägg på fel sätt nu mitt hjärta.

Puss å kram

CiCCi sa...

Absolut inte på fel sätt. ;-) Det är ju ganska intressant ju. Är det inte ganska (o)lustigt att det är så dom flesta, inkl mig gör. Undrar hur många gånger man egentligen kört påverkad utan att tänka på det? Hm...jag tror jag lägger ner den tanken...Du kan väl ställa frågan till dina elever.

Puss å kram

Sabina sa...

Absolut det ska jag göra!!

Det får bli på nästa riskettan, mycket intressant fråga.

Pussa

CiCCi sa...

pussa!

Tankevågor sa...

Det här är en intressant fråga som jag tror många inte tänker på....

Vi brukar ta bilen tidiga mornar antingen lördag eller söndag och åka till tex. Hagaparken för att gå hundpromenad. Men om vi bestämmer oss för att göra det så dricker vi inte kvällen innan (eller en av oss avstår) just för att man hört att sömn inte förbränner alkoholen så fort.

Men ärligt talat så tror inte jag att det är så vanligt att man tänker så.
Och OFTA så står trafikpolisen ute och plockar in bilar när vi är på väg hem igen från stan.
Infarten till Kista är en sån plats....har blivit stoppade och fått blåsa många mornar på helgen.

KRAM

Tankevågor sa...

Till Sabina : Finns det alkoholmätare att köpa som är tillförlitliga och som man skulle kunna lita på? Vet du det?

Det kanske vore en bra sak att ha...

CiCCi sa...

Londongirl: Vad bra att ni gör så. Så borde fler göra även jag själv. Och en bra alkomätare vore ju bra att ha bara för att kolla om man är osäker. Men det bästa är ju förståss att avstå helt.

Kram