tisdag 1 september 2009

Ett år

Idag är det ett års kalas i den lilla lägenheten i det lilla samhället ett par mil norr och Stockholm. Idag för ett år sen, ungefär vid den här tiden satt jag med tre vänner och hade tänt ljus och drack lite champagne för att fira. Fira att jag hittat nånstans att bo och fira att jag kommit tillbaka till det lilla samhället. Idag firades det med tvättstuga och föräldrarmöte.

Tänkte ni kunde få fira med mig genom att jag lägger ut receptet på världens godaste fudgekaka. (på begäran av Anette)

200 g Smör
3 dl Socker
2 Ägg
1 dl Kakao
4 tsk Vanillinscker
2 dl Vetemjöl
1 tsk Bakpulver

Glasyr:
2 dl Vispgrädde
2 dl Socker
2 msk ljus Sirap
100 g mörk Choklad
75 g Smör

Sätt ugnen på 175 grader.
Klä en långpanna, ca 35*20 cm med bakplåtspapper.
Smält smöret, tag kastrullen från värmen och blanda
i socker och ägg. Blanda de torra ingredienserna och
rör ned dom i smeten. Arbeta smeten slät. Bred ut
smeten jämt i långpannan och grädda kakan mitt i
ugnen i ca 10-15 minuter. Den ska vara lite kladdig,
men inte smetig.
Vänd kakan uppochned på smörpapper och drag försiktigt
av bakplåtspappret. Låt svalna.

Bryt chokladen i bitar och blanda all ingredienerna
utom smör till glasyren i en kastrull. Låt blandningen
koka i 10-15 minuter. (Gör ett kulprov för att se att
blandningen är i rätt konsistens) Tag av från värmen
och rör ned det kalla smöret.

Bred glasyren över kakan och ställ kallt för att stelna.
Skär kakan i rutor.

Voilà...nu är det bara å njuta av denna mumsiga kaka.
Varning: Kan innehålla spår av kolhydrater...

Så hipp hipp hurra för mig idag som klarat att leva i en lägenhet i ett år nu. Och tänk att jag t om trivs.

8 kommentarer:

Anette sa...

Tack så jättemycket.Måste provbakas i helgen :)

Sabina sa...

Jaa hipp hipp hurra för dig som är såååå bra=) Snart är det den 26:e, längtar som bara den.
Puss puss puss

CiCCi sa...

Anette: Varsågod och lycka till!

Sabina: Fast inte lika bra som Sabina :) Japp, snart den 26! Är du redo??? Kramis

Anonymous sa...

Spår av kalorier??? Förstår inte....
Tänk vilket härligt liv du lever!!! Fortsätt så! Det är verkligen värt att fira. Lycka!! Kramar från Petra!!

CiCCi sa...

Petra: Ville bara varna lite för jag vill ju inte bli stämd. ;) Ja, jo, förutom att jag saknar E när han inte är här så har jag det ganska bra. Kram kram

Tommy sa...

Öh... grattis? :)

Londongirl sa...

Åh vilken god kaka!! Måste nog prova den trots att det kan finnas spår av kalorier. ;-)

Bra jobbat CiCCi...med lägenheten och med din lillkille det här året som gått!!!
Att du nu funnit en ny kärlek är bara att varmt gratulera! Var rädd om dig!
KRAAAAAAM

CiCCi sa...

Tommy: Å tack!

Londongirl: Ja gör det. Finns risk att den går åt också, det glömde jag varna om.
Dina ord värmer. Tack. Sköt om dig du med