torsdag 26 februari 2009

Fresia har utmanat mig

Fresia har skickat den här utmaningen till mig för en vecka sen, men inte förrän nu har jag tid att anta den.
Först ska jag kommentera dessa rätter sen lägga till 5 egna.
Dessa 5 förslag på Ogoda rätter kommer alltså från Fresia.

Fresias 5 Ogoda rätter (vet inte om jag får ihop 5?)
1. Stuvade morötter. Å fy. Svälter hellre än att jag äter det, det går bara inte.
Jag: Hm..inget jag äter så ofta, men jag har för mig att det var helt ok sist iaf.
2. Äggmacka med räkor och majonnäs.
Jag: Men Fresia! Denna delikata rätt får mig att minnas en gigantisk räkmacka från en bar högst upp på Gothia Hotell i Göteborg. Mumsfilibabba!
3. Köttsoppa (heter det så?) Ni vet, den där med massor med morötter i och andra kålprodukter. I buljong. Tvi.
Jag: Håller med. Inget jag jublar över.
4. Strömming med potatismos. Uppvuxen på det. MASSOR med ben. Älskar dock inlagd strömming.
Jag: Jodå, det är helt ok och jag äter det på tok för sällan.
5. Vilt av alla de slag. Har "vilda" associationer om hur de springer i skogen med bultande hjärta. Livrädda för jägaren. Nej fy. Vore jag inte så lat så skulle jag definitivt vara vegetarian.
Jag: hahahaha, vi har haft den här diskutionen tidigare du och jag. Jag älskar vilt! Ok inte hare, men alt annat. Mumselimums

Så nu är det min tur:
Mina 5 Ogoda rätter

1. Posherat ägg. Usch, tvi och blä. Har gjort själv i gymnasiet och vi var tvugna att provsmaka. Never again!
2. Buljongsoppa. Alla sorters buljongsoppor har jag väldigt svårt för efter en dag för hundra år sen när jag fick hjärnskakning. Mår illa av bara lukten.
3. Kroppkakor. Trots en sommar på Öland kommer jag aldrig äta detta igen. Aldrig!
4. Lever. Segt, segt och gnissligt.
5. Lutfisk. Har svårt för vit fisk överhuvudtaget, men lutfisk är verkligen inte gott.

Kunde nog komma på fler om jag bara ansträngde mig en stund, men det får räcka så här.

Jag skickar denna utmaning vidare till 5 goa bloggare
Duracellmamman
Ohlsons
Nennegumman
Londongirl
Det Mörka hotet

Så, det var allt för den här gången...men jag kommer tillbaka, var så säkra...

3 kommentarer:

Sabina sa...

Utmanad!!

Duracellmamman sa...

Oj, oj, vilken utmaning! Klart jag hänger på!!

Kramis!

Ps. Du glömmer väl inte av Mammablogg Galan den 4 juli;-D

CiCCi sa...

Sabna: Åhå, den utmaningen ska jag ta mig an. Kramis

Duracellmamman: Kul! Jag ska absolut fundera på den 4 juli. Låter kul, men det är E helg...Måste fundera lite till... Kramis