söndag 14 december 2014

Snart är julen här

Men hörrni! Vad hände liksom. Hade ju ett riktigt bra tempo på bloggen tyckte jag och tänkte att minst ett inlägg i vecka är ju riktigt bra. Meeeeen så hände plötsligt något. Tiden fylldes plötsligt av något annat. Bakning, godisfix, julklappshandling, inslagning, pyntande, julmusikspoppande och däremellan lite annat vanligt vardagsbestyr.

Idag är det söndag och tredje advent.



Tio dagar kvar till dopparedagen och här hemma är det lite deppigt. Erik magsjuk och förkyld, Vanessa lite lagom vanligt förkyld (piggelin men snorig) och Jörgen tokont i halsen och har nästan ingen röst kvar. Jag då....jo jag mår bra...tror jag...vågar knappt säga det högt. Samtidigt som det är skittråkigt att alla är sjuka så tar jag det hellre denna helg än nästa eller i jul. Gissar dock att med det tempo jag haft senaste dagarna kommer jag förmodligen drabbas av både magsjuka, förkylning, diabetes, magsår, migrän, influensan och benbrott lagom till julaftonsmorgon. Men va tusan, man lever ju bara en gång.

Minns ett år när Erik vaknade natten till julafton med magsjuka. Kan ha varit när han var typ fyra år. Har nog aldrig varit så ledsen och ego som den morgonen. Kändes som att alla förberedelser var bortkastade och som att jag bara vill glömma julen forever. Satt själv och tittade på KalleAnkas julafton medan Erik sov och Eriks pappa satt i källaren livrädd för att smittas. Grät i stort sett hela dagen. Och mamma och pappa kunde nästan ställt in julen dom med. Dom var tillochmed beredda att stoppa in tomten i bilen och köra honom till oss bara för att Erik skulle få träffa honom och få lite julklappar på trappen. Erik hade ju liksom sagt till tomten att han skulle vara hos mormor och morfar ju. Men Erik orkade inte öppna några klappar den dagen och vi bestämde att det var bättre att ta det senare. Och sen när jag själv fick springa upp till toan på natten till juldagen var det helt hemskt. Kunde verkligen inte bli värre då.

Men nu har jag blivit lite äldre och lite mindre ego. Det finns alltid dom som har det värre. Julafton tog vi dessutom en vecka senare och det enda som gjorde att det lite annorlunda var att vi inte kollade på KalleAnkas jul.

Men jag är ändå lite ledsen idag för vi missar släkt-jul-mys hos mamma och pappa idag. Så jag ska tröstäta lussebullar, peppisar och allt annat julgodis jag fixat hittills. Ska inte göra nånting annat idag. Bara sitta på min rumpa och sura. En stund iaf.

Men som sagt, hellre den här helgen.

Å nu lite bilder. Julen hos oss 2014.

Årets peppishus

Redo för första advent

Krubban

Dags för knäck

Klart

En burk Rockyroad

Å så lite chokladkola

Luciamorgon

Redo för sitt första luciatåg

Dessa tomtar och peppisgubbar har precis
genomfört sitt (förmodligen) sista luciatåg


2 kommentarer:

Sabina sa...

Vart är GILLAKNAPPEN???

CiCCi sa...

Ja en sån borde man ju ha. :)