måndag 22 april 2013

Akuten by night

Så här är det. Min stora gos Erik har alltid ont i sin mage. Känns inte som det spelar nån roll vad han äter, dricker eller gör, ont i magen får han. Och klump i halsen. Vi har varit till dr Mattias en gång. Han klämde på magen och frågade hur bajset såg ut. Inga fel sa han å bad oss återkomma om det inte går över.

Idag bestämde jag mig för att imorgon är det dags att ringa och vara jobbig mamma och tvinga dom göra mer än bara klämma på magen. För den här helgen har varit något utöver det vanliga. Det har gjort ont nästan hela helgen. Och det har varit klump i halsen.

Ikväll när jag läste Kalle anka i hans säng blev det plötsligt akut ont. Ont i magen som sen satte sig i mellangärdet och revbenen och bröstet. Och tårar kom och svårt att andas blev det. Efter mycket om och men och ett samtal till min mor åkte jag tillslut in till akuten. Vanessa sover i sin säng och storasyster får rycka in som extra mamma när pappa Jörgen är i London. Helt fel helg att sitta på akuten. Men storasyster grejar det säkert galant.

Å nu har vi suttit här i väntrummet sen tjugo över tio och klockan närmar sig ett. Erik har somnat. Min stora gos.

Sitter och funderar på hur Filippa Reinfelt tänkte när hon tycker att det räcker med två läkare på en barnakut på kvällen. Vore det så farligt om läkarna fick en timme utan något att göra?? Å jag vet av erfarenhet att när dom ropar upp oss får vi ett rum och sen är det säkert två-tre timmar tills läkaren kommer. Blä för svensk akutvård.

Bara hoppas att det inte är nån fara med min stora gos. Och hoppas att jag kommer hem lagom tills Vanessa vill ha sin välling. Sen blir det en lååååång dag imorgon.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du man undrar hur dom tänker. Själva har dom väl en läkare som kommer hem när dom är sjuka. Nu hoppas jag att E piggnar på sig, men ett läkarbesök vore ändå på sin plats för han kan inte gå med magont för det är inte Ok, något måste vara fel. Kramar till er båda.
Mormor

Sabina sa...

Nu vet jag ju att det blev en låååång jobbig natt och att dom inte hittade ngt fel just nu. Men tycker som mormor/mamma, ring det där samtalet till Mattias iaf. Kanske inte är magen utan något som sitter i huvudet och kommer ut som magsmärta?!?

Hur som helst, så ska man ju aldrig vänta, det har vi ju lärt oss, eller hur.

Krya på storgosen, hoppas du orkar dagen min vän. Här hemma är det sjukstuga, jag är typ mest frisk å då är jag super förkyld plus lite annat du vet ;))

Kraaaaaaaaaam

CiCCi sa...

Mamma: samtalet är avklarat och tid är bokad. Fortsättning följer alltså. Kram

Sabina: det är faktiskt du som lärt mig det, att inte vänta för länge. Krya på er där hemma nu. puss å kram