fredag 11 maj 2012

Lägeskontroll

Så beställde jag tillslut en tid hos Mama Mias läkare för jag känner mig så slut. Nåt fel borde det ju vara tänkte jag. Men icke. Ont i vaden berodde inte på propp utan på muskelvärk efter det gigantiska sendraget/krampen jag vaknade med i tisdags. Vila är ordinerat, så idag vilar jag. Jag trodde väl heller inte på propp, men det är skönt att dom tar allt på allvar och vill undersöka och utesluta.

Sen att jag ömsom svettas, ömsom fryser, få flimmer för ögonen när jag rör mig, hjärtklappning, ont i huvudet och svårt att andas och känner mig helt slut hela tiden beror inte på något. Typ. Ja inget annat än att jag gått upp ca 9 kilo sen december och att den där lilla krabaten där inne stjäl all energi innan jag hinner få i mig den.

Misstolka det inte. Det är inte det att jag vill vara sjuk. Det är skönt att jag är frisk och att bäbis är frisk. En mindre sak att oroa sig för. Men då blir jag ju lite sådär "sluta sjåpa dig, du är ju bara gravid för guds skull. Kvinnor har i flera år varit med om detta och vissa har t om jobbat enda in i det sista utan att gnälla". Har ju fått höra tidigare av läkaren att jag borde sjukskriva mig åtminstonde på 50%, men jag har ju avfärdat det och bitit ihop. "Bara gravid ju". Men nu sa jag "ja tack" när hon erbjöd mig det igen. Så fr om måndag jobbar jag bara 50% på jobbet iaf.....

Det är ju det som är det stora problemet med mig. Jag kan inte säga nej. Självklart ställer jag upp och självklart ska här packas lådor. Jag har så rackarns svårt att bara ligga ner å pilla mig i naveln. Så jag borde ju blir sjukskriven helt från allt jag gör utanför arbetstid också. Jag vet. Men kanske jag kan försöka iaf.

Som nu i helgen. Först blir det fotboll på Rådmansö på lördag. Jag ska självklart skjutsa, mest för att jag vill ju vara med och titta på E när han spelar. Men för det första: Köra bil med två-tre barn i baksätet och ha lite ont i höger vad ca 10 mil...är det bra?? Och sen att inte kunna stå upp och heller inte kunna sitta ner ordentligt och om det dessutom behövs modell stor regnjacka eftersom det ser ut att bli skitväder och jag inte har det kan det bli både kallt och blött. Har inte ens någon jacka att sätta på mig. Får kolla med Jörgen om han har nån.

Sen på söndag är det hockeyträning i Rimbo mellan tjugo i elva till ett. Jag har såklart lovat att köra E plus två kompisar. Å vad göra under tiden dom tränar?? Jag behöver ligga ner och vila. Hm....kan nog leta upp en släkting där i Rimbo och lägga mig ner i soffan hos dom.

Fortfarande, misstolka inte och missförstå mig inte. Det är UNDERBART att vara gravid. Jag älskar min kropp för en gångsskull och jag längtar tills jag får se vem som är där inne och leker hela havet stormar ibland. Men för sjutton CiCCi, du måste ju kunna säga nej också. "Nej jag kan inte för jag orkar inte". Se det var väl inte så svårt att skriva, då borde ju funka att säga också.

Annars är det bra.
Själva då?

2 kommentarer:

Sabina sa...

BRA BRA BRA BRA BRA på det första, dvs sjukskrivning.

OBRA OBRA OBRA att du ska till rådmansö el vad det va på fotboll, skitsamma liksom, E kommer att spela många matcher och överlever om du inte kommer på en 10 mil hemifrån när du är tokgrabid. Hjärtat du måste ju tänka på dig nu!!!!
Säger som jag säger till Agnes, ajsingbajsing;)

Å du Rimbo, seriöst, hur många ska inte till Rimbo?? Skicka honom med någon annan, el låt J åka med honom. Inte jätte bra att sitta i en kall ishall å vänta heller, nääää ta hand om dig nu CECILIA!!
Å det är inte ofta jag säger CECILIA, såatte!!!

Puss å glöm inte att be om hjälp när det är jobbigt, du har ju Årsta hjälpnätet runt dig, med världens äta mamma å pappa, syrra å syrras man. Låt dom jobba åt dig nu.

CiCCi sa...

Tack kära du för att du säger åt mig på skarpen. Inte för att det hjälpte ;-) hahaha. Men det var väldigt gulligt av dig.


Kraaaam