måndag 12 april 2010

Lagbrytare och andra

Hur många gånger varje dag är du en lagbrytare? Jag kom på mig själv med att jag bryter minst en lag varje dag. Speciellt i trafiken. Kör lite för fort, ligger lite för nära, kör om på fel sida på motorvägen (bara för några vägrar att ligga i höger körfält och ligger å såsar i mitten körfältet) är ju bara några saker som jag kan erkänna att jag gör lite då å då...

Eller dom som parkerar i en vändzon för dom ska ju bara....det tar inte så lång tid...

Eller när vissa har så bråttom med att dricka alkohol fast åldern inte är inne. Jorå, har gjort det med. Det är väl ett lagbrott det med.
Har t om varit medbrottsling när en kompis kopierat falska biljetter till ett disco vi gick på i tonåren och har använt falskleg för att komma in på krogen.

Lite småkriminella har kanske alla varit och är kanske fortfarande. Eller? Vad gör du för brottsligt?

Det värsta är dom där som bryter mot oskrivna lagar. Dom där små reglerna som sätts upp som önskemål snarare än lagar. "Vi vill inte att ni lägger något på platsen för valborgs brasan förrän efter 23 april" och ändå ligger det nu en hög där. Eller att det finns en skogräns på gymmet men ändå är det några som inte bryr sig och har skorna dom kommer i på in i omklädningsrummet och in på gymmet. Det finns ju en anledning att den "lagen" finns och ändå bryr dom sig inte.

Varför är det så lätt att bryta mot vissa lagar? Jag skulle t ex ha lätt för att köra lite för fort men skulle inte ha på mig utomhusskorna in på gymmet. Märkligt.

1 kommentar:

Fresia sa...

Oj, svårt inlägg för det är som du säger, vi bryter mot lagen varje dag.
Men en fråga - räknas verkligen det som har med bilen och farten att göra som ett lagbrott? Står inte det lite utanför??
Jag har alltid trott det:)

Så jag fortsätter att tro det. Annars blir livet fööör tråkigt.
Men det andra är fy!! Eh....hm... ja eller hur..

kramen